Adverteren op Facebook is een belangrijke manier om in contact te komen met je publiek op ‘s werelds grootste sociale netwerk. Daarom heb ik, Chloé De Cuyper, besloten om stage te lopen bij Bademedia. Ik vind het belangrijk om mijn marketing kennis te verdiepen en te leren hoe je je potentiële klanten kan targetten via Facebook Ads. Na slechts 3 weken stage heb ik onderstaande informatie meegekregen, die ik graag deel met jullie:
Pixel
Voordat je begint met adverteren op Facebook is het belangrijk dat je een Facebook pixel op je website installeert. De Facebook pixel is een code die je op je website plaatst. Het verzamelt gegevens die je helpen conversies van Facebook-advertenties bij te houden, advertenties te optimaliseren, doelgroepen voor toekomstige advertenties op te bouwen en mensen te retargetten die al een bepaalde actie op je website hebben ondernomen. Deze pixel functioneert door het plaatsen en activeren van cookies om gebruikers te volgen tijdens hun interactie met je website en je Facebook-advertenties.
Sales funnel
Met Facebook Ads is het van belang om je verkoopstrategie op voorhand te bepalen. Dit kan met het opstellen van een sales funnel. De sales funnel is elke stap die iemand moet nemen om een klant te worden. Een Facebook-verkoopkanaal is ontworpen om de interesse van gebruikers te wekken en ze te voeden tot ze klaar zijn om te kopen. Je gebruikt relevante berichten die gebruikers in verschillende fasen van de aankoopbeslissing aanspreken om hen langzaam dichter bij de conversie te brengen. Facebook Ads funnel is een opeenvolging van advertentiecampagnes die zijn ontworpen om gebruikers mee te nemen op de reis van de koper, van volslagen vreemden tot betalende klanten. De sales funnel bestaat uit vijf fasen, namelijk:
- Gebruikers ontdekken en worden voor het eerst bewust gemaakt van je merk en product.
- Gebruikers zijn zich nu bewust van je product en zijn geïnteresseerd. Ze kunnen een aankoop overwegen.
- Gebruikers in de aankoopfase van de sales funnel zijn klaar om bij je te kopen.
- Gebruikers in deze fase van de sales funnel hebben gekocht, maar je moet ze niet vergeten; je moet deze relaties blijven koesteren zodat ze lange tijd klanten worden in plaats van eenmalige klanten.
Soorten Facebook advertenties
Facebook biedt 11 marketingdoelstellingen, gebaseerd op wat je met je advertentie wil bereiken:
- Naamsbekendheid: je merk introduceren aan een nieuw publiek.
- Bereik: je advertentie aan zo veel mogelijk mensen in je publiek blootstellen.
- Verkeer: verkeer genereren naar een specifieke webpagina, app, of Facebook Messenger conversatie.
- Betrokkenheid: een breed publiek bereiken om het aantal post engagements of pagina likes te verhogen, de aanwezigheid op je evenement te verhogen, of mensen aan te moedigen een speciale aanbieding te claimen.
- App installaties: ervoor zorgen dat mensen je app installeren.
- Video views: ervoor zorgen dat meer mensen je video’s bekijken.
- Leads genereren: nieuwe prospects krijgen in je sales funnel.
- Berichten: mensen aanmoedigen om contact op te nemen met je bedrijf via Facebook Messenger.
- Conversies: mensen een specifieke actie laten ondernemen op je website (zoals je inschrijven voor je lijst of je product kopen), met je app, of in Facebook Messenger.
- Catalogus verkoop: je Facebook-advertenties koppelen aan je productcatalogus om mensen advertenties te laten zien voor de producten die ze waarschijnlijk het liefst willen kopen.
- Winkelverkeer: klanten sturen naar je fysieke winkels.
Type Facebook advertenties
Afbeelding advertenties
Deze eenvoudige advertenties zijn een geweldige manier om te beginnen met Facebook-adverteren. Je kan ook een bestaand bericht van je Facebookpagina of Instagrampagina gebruiken hiervoor. Je hebt ook de mogelijkheid om een carousel op te stellen, hier kan je tot 10 afbeeldingen vertonen.
Video advertenties
Video advertenties kunnen voor bepaalde bedrijven beter werken. Met video advertenties kan je ook gemakkelijk resultaten analyseren en kan je gemakkelijk de mensen die de video advertentie hebben bekeken achteraf retargetten. Video advertenties moeten tussen de 30-45 seconden duren waarin het filmpje wordt opgedeeld in drie stukken; intro, mid en CTA (click to action). De eerste drie seconden zijn de belangrijkste, deze gaan de mensen aanzetten tot verder kijken.
1-3 sec | hook/ intro | aanzetten tot verder te kijken |
3- 25 sec | mid/ uitleg | Social proof |
25 – 45 sec | CTA |
Lead advertenties
Lead advertenties zijn meestal alleen beschikbaar voor mobiele apparaten en ze zijn speciaal ontworpen om het mensen makkelijk te maken om hun contactgegevens te geven zonder dat ze veel hoeven te typen. Ze zijn perfect voor het verzamelen van e-mail inschrijvingen of het aanmelden voor een test van je product.
Campagnes
Na het bepalen van het doel van je campagne en het type Facebook advertenties dat je gaat verspreiden, is het tijd om je campagne verder in te delen. Een campagne bestaat uit adsets en deze bestaan op hun beurt uit ads. Je kan per campagne een bepaalde doelgroep targetten. Je kan kiezen voor gedetailleerde targeting om specifiek mensen te bereiken op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Je kunt hier heel specifiek worden.
Retargetting
Facebook retargeting is de methode om bezoekers van je website te lokaliseren en vervolgens hun informatie te gebruiken om hun Facebook profielen te lokaliseren. Je kan ook promotiestrategieën gebruiken om bepaalde personen te bereiken en hen over te halen terug te keren naar je website. Met retargetingadvertenties op Facebook kan je dus opnieuw contact leggen met gebruikers die eerder contact hebben gehad met je merk (op of buiten Facebook).
Conclusie
Facebook Ads is zeker niet een simpele tool, je moet aandacht besteden aan verschillende details. The key to success is trainen trainen en… trainen! Oefenen baart kunst, zoals men zegt. Hoe meer vertrouwd je geraakt met de Facebook Ads omgeving, hoe beter je er resultaten uit kan halen, wat je doel ook is.